Find us on Facebook

Penyediaan Solid Food untuk Huwainaa Khayra

Assalamualaikum. Huwainaa Khayra telah mencecah umur 6 bulan pada 23 Jun 2018 yang lalu. Inisiatif Fiza dalam menyediakan solid food buat Huwainaa kali ini hanya dengan menggunakan powder yang banyak dijual di butik-butik barangan bayi. 

Ini adalah pengalaman pertama menggunakan powder sebagai perisa untuk bubur nasi Huwainaa. Tak seperti pengalaman memberi makanan kepada Thaqif, Thaqif semua makanan dia Fiza buat sendiri. 

Huwainaa nie lain sikit sebab dia jenis mengempeng dan mama susah untuk tinggal dia lama-lama untuk buat kerja di dapur. Langkah mudah Fiza mencuba powder yang dijual. Tanpa garam, pengawet dan perisa tambahan.

Beras dikisar

Serbuk Brokoli dan serbuk daging

Bubur nasi hampir siap

masukkan 1/4 sudu brokoli

1/4 serbuk daging

Kacau dan biar sekejap. Siap

Serbuk ini memang tiada rasa tetapi ada bau. Fiza beli 6 jenis serbuk sebab ia dijual 3 jenis dalam satu packaging. 

Makin membulat la Huwainaa lepas ini

Huwainaa juga tidak cerewet bab makan. Alhamdulillah apa yang kita suap dia akan makan. Seronok tengok Huwainaa makan. Makcik-makcik bawang yang sebelum ini risau kata kenapa Huwainaa tak diberi makan, sekarang Huwainaa dah makan yer. 

Fiza mama yang ikut peraturan. Anak makan umur 6 bulan. Fiza tak nak tanggung risiko kalau anak bawah 6 bulan diberi makan. Sebab kalau anak sakit kita juga yang susah, yang membawang akan terus membawang, bukan nak tolong kita pun.

Wassalam.

Post a Comment

2 Comments

  1. senangkan sekarang..ada produk khas makanan baby..:)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah.. Bagus bila ada inovasi macam ini.. Memudahkan mak-mak yang berkerja dan juga mak-mak yang anaknya suka melekat.. Kikiki.. Sha faham perasaan itu sebab anak Sha yang no 2 tu pun sama je.. suka melekat.. Susah jugalah bila nak buat kerja lain..

    ReplyDelete