Find us on Facebook

7 Prinsip Ber'Camping' Leave No Trace, ambil tahu dan ambil peduli

Assalamualaikum. Nak bercamping pun ada peraturan dan prinsip yang kita perlu patuh. Walaupun akan ada yang kata "khemah aku suka hati akulah, tapak aku bayar". Itu kalau kita tiada jiran. Tapi sekarang nie kalau pergi berkhemah boleh kata setiap campsite makin padat. Nak tak nak, kita wajib jaga sikap dan attitude semasa bercamping. 


7 Prinsip Ber'Camping' Leave no trace, ambil tahu dan ambil peduli | Jadi saja nak share pada yang tak tahu, Fiza baca kat website https://expeditionalpine.com/ ada 7 prinsip yang dinamakan The 7 Principles of Leave No Trace yang menyediakan rangka kerja amalan mudah difahami untuk sesiapa sahaja yang melaksanakan aktiviti outdoor.

Walaupun Leave No Trace bermula dalam kawasan pedalaman, Prinsip ini telah disesuaikan dalam apa jua situasi supaya ia boleh digunakan di mana-mana — dalam hutan belantara terpencil, ke taman tempatan dan juga di halaman rumah kita sendiri. Ia juga digunakan untuk hampir setiap aktiviti rekreasi. Setiap Prinsip merangkumi topik tertentu dan menyediakan maklumat terperinci untuk meminimumkan kesan.


Prinsip 1: RANCANG KE HADAPAN DAN BERSEDIA

Ketahui sebelum anda pergi! Semak cuaca, peraturan tempatan dan keadaan jejak. Ketahui kebolehan kumpulan anda dan cara menggunakan peralatan yang anda bawa.


Prinsip 2: PERJALANAN DAN PERKHEMAHAN DI PERMUKAAN TAHAN LAMA

Hanya gunakan laluan dan tapak yang telah ditetapkan. Ketahui kem tempatan peraturan dan menyebarkan penggunaan anda di kawasan primitif.


Prinsip 3: BUANG SAMPAH DENGAN BETUL

Jangan tinggalkan kulit pisang, oren atau epal. Kemas semua sampah, termasuk produk kebersihan. Tahu cara betul buang sisa manusia dan haiwan peliharaan, kertas tandas, dan air sabun.


Prinsip 4: TINGGALKAN APA YANG ANDA DAPAT

Jangan kumpulkan barang semula jadi atau alihkannya. Berhati-hati dengan tempatan invasif dan menghalang penyebarannya melalui pengangkutan. Tolong memelihara tapak sejarah atau budaya.


Prinsip 5: MINIMUMKAN KESAN CAMPFIRE

Ketahui peraturan api unggun dan dapur anda. Gunakan cawangan anda boleh dengan mudah pecah, dan membakar sepenuhnya atau memadamkan api. Jangan potong bahan hijau dari pokok.


Prinsip 6: MENGHORMATI HIDUP LIAR

Gunakan "peraturan ibu jari". Elakkan hidupan liar semasa masa sensitif, guna prosedur penyimpanan makanan yang betul dan pastikan haiwan peliharaan terkawal.


Prinsip 7: PERTIMBANGKAN PELAWAT LAIN

Gunakan peraturan Hak Laluan. Pastikan haiwan peliharaan diikat pada setiap masa, dan berkhemah jauh dari orang lain. Gunakan suara yang tenang dan hormati dengan penggunaan elektronik, muzik, dan dron.

Mempraktikkan etika Leave no trace adalah sangat mudah.

Prinsip-prinsip ini telah ditubuhkan oleh Leave No Trace Center untuk Etika Luaran, dan dibina berdasarkan kerja oleh Perkhidmatan Hutan AS, Perkhidmatan Taman Negara dan Biro Pengurusan Tanah pada pertengahan 1980-an. Hubungan ini berterusan hari ini. Prinsip-prinsip adalah berdasarkan dan dimaklumkan oleh penyelidikan saintifik dalam bidang ekologi rekreasi dan dimensi manusia sumber semula jadi.

Fiza tak ubah apa-apa sebab prinsip dia memang gini, cuma share dalam bahasa Melayu. Lagi senang faham. Tapi sebenarnya apa-apa yang kita nak buat, kita kena consider orang sekeliling, bukan itu sahaja, alam sekitar juga kita perlu pelihara dengan sewajarnya. Jangan buat kepala sendiri je, tambah-tambah kalau dalam hutan.

Sekian, wassalam. 

Post a Comment

2 Comments

  1. Betul. Berkhemah tanpa merosakkan alam dan menyusahkan orang lain.

    ReplyDelete
  2. betul..common sense bila pi berkhemah, jaga adab sebab kita masuk kat kawasan hutan..hormat alam sekitar dan orang sekeliling yang ada camping sekali kat kawasan yang sama. Jangan buat sesuka hati...

    ReplyDelete