Find us on Facebook

Pengalaman beraya di Yala dan Narathiwat, sambil-sambil makan angin di Selatan Thailand

Assalamualaikum. Sekian lama memerap cerita, hari nie rasa nak mula menaip semula di blog. Bila mood malas dan kebetulan masa pun tak de, memang susahlah nak fokus kat blog nie. Malas nak bebel panjang, Fiza nak cerita pengalaman pertama kali ke Thailand untuk beraya. 


Pengalaman beraya di Yala dan Narathiwat, sambil-sambil makan angin di Selatan Thailand | Jangan tak percaya yer, family mertua memang asal dari Selatan Thai. Sebelum nie memang takde rezeki nak menziarah sanak-saudara di sana. Bila dah ada passport memang langkah panjang la. Ambil cuti lama, plan adik-bradik semua, sampai masa kami gerak masuk sempadan. 


Pintu sempadan kami ambil melalui Buketa Immigration Checkpoint, Bukit Bunga. Memang tak ramai yang guna laluan ini, dan orang pun tak ramai. Memang mudah perjalanan kami, sebab boleh dikatakan rakyat tempatan je ramai yang lalu sini. Walaupun begitu, prosedur nak masuk sempadan Thai tak mudah yer. Tambahan pula masuk dengan kenderaan sendiri. 

Nak masuk guna kereta perlu dapatkan Surat Pelepasan Kenderaan Keluar Negara Thailand. Buku merah pun jangan lupa bawa, kang tak memasal je kena tangkap, masuk secara haram. 

Lepas pintu gerbang nie, dah masuk Thailand

Cop buku merah dulu

Welcome to Thailand, kemain posing dengan Ma

Polis Immigration Thailand pun nak amik gambar dengan sis.. haha
bangga kejap

Mokcik kayo

Pokcik pun kayo

Saje ambil gambar dengan duit Thailand, masa nak masuk tu kami tukar RM500 je, bila tukar dapat dalam 3800 Thai Bath, kan kayo. Tips nak dapat duit tukar banyak lagi, korang tukar kat Malaysia sebelum masuk Thai, kalau dah masuk sana, rate tukaran dia lain sikit, dan dapat pun kurang. 

Teruja pertama kali tengok pondok telefon kat sana

Motor penjual siap dengan payung

Kami ke sana untuk 3 hari 2 malam. Menginap kat resort area Amphoe Waeng, Thailand. Nanti kita buat review simple je resort tu, selesa dan murah. Jadinya hari pertama masuk sempadan kami terus ke Narathiwat. Jauh jugak perjalanan nak ke sana, makan masa lebih kurang 2 jam. 

Kat sini asal usul Ma, kami melawat kakak Ma lebih kurang 20 tahun tak berjumpa. Seronok tengok Ma dapat jumpa kakak dia. Alhamdulillah, kami seronok dapat tunaikan hajat Ma yang dah lama nak ke sana. 









Dapat tengok cara hidup dorang, suasana kampung di sini, tak banyak beza dengan Malaysia. Rasa macam masih berada di Malaysia. Loghat percakapan juga masih dalam loghat Kelantan. Tapi yang untungnya mereka boleh berbahasa Thailand dan faham tulisan Thai. 

Lepas jumpa dan singgah-menyinggah, kami terus ke resort untuk check in dahulu. Perjalanan memang jauh dan sangat memenatkan. Tapi jalan raya di Thailand memang patut dipuji. Jalan cantik, luas tanpa tol dan paling rare tiada lubang atas jalan. Jalan bertampal pun tak de korang. Kereta pun tak banyak. Yang ada atas jalan kebanyakkannya kereta Hilux dan motosikal. Nak jumpa lori pun susah. 

OOTD hari kedua di Thailand

Hari kedua, kami semua ke Yala. Di Yala nie keluarga sebelah Abah. Anak-anak saudara, sepupu semua kat sini. Macam Ma, famili dia ramai dah ada di Kelantan, tapi abah masih ramai di selatan Thai. 

Breakfast dulu sebelum bertolak

Sepupu sebelah Abah

Makan tengah hari kat Yala

Menu buat menambah nasi nie

Famili besar Abah

Sepupu berkumpul, meriah malam tu

Seronok sangat bila ada famili besar macam nie. Anak-anak Fiza pun dapat jumpa sepupu jauh yang dorang pun tak pernah jumpa. Saudara yang terpisah disebabkan sempadan Negara. In syaa Allah ada rezeki kita berjumpa lagi. Next kita story jalan-jalan kat Thailand. 

Wassalam. 

Post a Comment

0 Comments