Resipi Bergedil Ubi Kentang untuk Soto yang mudah

Assalamualaikum.. memandangkan malam nie Fiza pun ada masa terluang, atas permintaan kawan. Fiza nak kongsikan resipi untuk membuat bergedil dengan kawan-kawan semua.


Bahan-bahan:
  • ubi kentang 
  • jintan manis (serbuk pun boleh.. untuk wangi dan rasa)*
  • isi ayam / daging (dah rebus siat kecik2)- kalau tak nak letak tak apa
  • tepung gandum*
  • garam
  • 1 biji telur
  • tepung goreng ayam
  • daun sup (mayang halus)
*kuantiti bahan sume bajet sendiri jer..

Cara-cara

1. Rebus ubi kentang dengan garam sampai empuk.
2. Biarkan ia sejuk dan lenyetkan.
3. Masuk tepung gandum, jintan manis, isi ayam/daging dan daun sup
4. Bentuk sampai jadi doh. Jadikan buat bulat-bulat kecil. (macam bebola ayam)
5. Pukul telur dan salut bergedil dengan tepung goreng ayam
6. Goreng macam biasa.. pastikan bergedil tidak terlalu lembut untuk elak pecah masa menggoreng.
7. Agak kekuningan boleh angkat dan hidang.

Senang dan sedap.. selamat mencuba

Post a Comment

13 Comments

  1. nampak cantik dan sedapla fiza..mudah plak tu nak membuat hehe

    ReplyDelete
  2. nmpk comel je begedil.. hihi..

    ReplyDelete
  3. mcm snenag je..boleh try...sblm ni penah bt tp xjd..jd lembik..:P

    ReplyDelete
  4. whooaaa. .sedapnye 2. .:P nnti bg idea kt mak sruh buat. . :D

    ReplyDelete
  5. yeay!! tasneem nak try esok :) terima kasih untuk resepi ni ^^ boleh tasneem buat untuk anak buah :D

    ReplyDelete
  6. senang ja kan, tiba2 rasa lapaq pulak. hehe

    ReplyDelete
  7. lapar pulak tgk gambar ni.. hehe

    ReplyDelete
  8. wah sedapnya.. nnti nk cuba la :D

    ReplyDelete
  9. Suka makan soto yang ada begedil... comey2 begedil tu.. Salam kenal, Fiza...

    ReplyDelete
  10. comel jek bentuk..kalau sy buat,mesti beso2..puas kalau makan..hehe..

    ReplyDelete
  11. @Mime MF.. tambah tepung banyak.. bila tak cukup tepung tu yg jd lembik..

    ReplyDelete
  12. @Affy Afiqah.. mcm goreng ayam.. kene celup telur dulu...

    ReplyDelete