Find us on Facebook

Sweetree Restaurant Ampang menyediakan Makanan Halal Korea

Assalamualaikum. Teruja sangat untuk update blog Fiza ini sebelum tahun baru 2017. Kalau ikutkan entry lepas, Fiza mungkin akan jenguk semula blog ini bila masuk tahun baru. Tapi macam tak jadi pula.

Berbalik kepada tajuk cerita, Rabu lepas Fiza dan suami bersama si kecil Thaqif telah pergi menjamu selera di restoran yang menyediakan makanan halal korea iaitu Sweetree Restaurant yang terletak di Taman Putra Sulaiman, Ampang.

Dah lama tak makan makanan korea dan akhirnya di sini terdapat pelbagai jenis menu yang pasti tidak mengecewakan pengunjungnya.

Restoran Sweetree, Ampang

Di pintu masuk, pengunjung akan dapat melihat simbol Halal Malaysia

Ground Floor

Bila duduk, staf terus berikan kami menu. Al maklumlah kali pertama datang ke sini, lama juga kami belek menunya. Tapi tujuan kami datang sebab teringin nak makan beberapa menu yang sering kami tonton dalam rancangan televisyen siaran korea. 

Menu Korean Food

Sementara menunggu makanan yang dipesan, kami dihidangkan dengan Banchan sebagai menu pembuka selera. Banchan biasanya terdiri daripada nasi, kimchi,  korean tofu, pumpkin cheese dan menu yang Fiza pun tak kenal pasti sangat.

Banchan hidangan sampingan kecil

Kalau makan makanan Korea atau Jepun, Fiza pasti akan order 
Ice Green Tea Latte

Menu pertama yang tiba, tteokbokki atau nama dalam menu Sweet and Sour Radish Chili Topoki. Kalau dalam Running Man dorang panggil kek beras pedas. Berbeza dengan tempat lain yang Fiza pernah makan, kek beras di Sweetree Restaurant agak kenyal dan sukar untuk dikunyah. Tapi dari segi rasa kuah memang terbaik.

Sweet and Sour Radish Chili Topoki

Mama Thaqif makan tak ingat kat anak dah.. haha

Tak lama lepas tu, menu kedua dan ketiga sampai. Tuna Kimbab dan Jjambong with rice. Tuna Kimbab rasa macam sushi dan yang istimewa adalah Jjambong. Jjambong kebiasaannya dihidangkan dengan mee, tapi kami pilih nasi. Dalam Jjambong mengandungi kuah yang bercampur dengan daging, makanan laut serta sayur-sayuran.

 Jjambong with rice

Tuna Kimbab

Perut sudah penuh, menu akhir Spring Onion Pancake. Yang ini baru la si kecil Thaqif makan. Suap je habis, suap je habis. Menu ini memang menu yang tak pernah lagi Fiza rasa. Memang teringin sangat bila tengok scene running man kerap makan pancake.

Spring Onion Pancake

Habis ke nie. Mestilah habis kan.

Bawah ini Fiza kongsikan ganbar-gambar dekorasi Sweetree Restaurant. Sedap mata memandang dan memang terasa tenang dengan suasana restoran.



 



Pengunjung juga boleh mengenakan pakaian cosplay untuk drama Descendants of the sun.

 Jom bergambar dengan teddy bear besar.


Sweetree Restaurant dibuka setiap hari kecuali hari Selasa dan beralamat di No. 13 L-1 & 2, Jln. Ampang Putra, Tmn. Putra Sulaiman, Ampang, Kuala Lumpur.

Pengalaman Fiza makan di sini memang seronok dan menepati selera. Bagi korang yang berkeinginan untuk merasai makanan korea, boleh lah berkunjung di sini. Wassalam.

Post a Comment

5 Comments

  1. Sebenarnya, banchan bukan menu pembuka selera tapi side dih utk kita makan dengan menu utama... :)

    ReplyDelete
  2. kenapa diorang close on Tuesday kak

    ReplyDelete
  3. Owh kat ampang...good idea..boleh la pi kalo naik kl nnti.hee

    ReplyDelete
  4. Best ny, tmpt pun cntik =) Ju xperna lg mkn mknn korea ni, mgkin ada restoran area kk ni cuma ju xtau hahaha.

    ReplyDelete