Find us on Facebook

Aik Cheong Coffee melancarkan trend minuman terbaharu IT’S Cup series dan BLACK series untuk rasa kopi hitam asli

Bercerita mengenai kopi, teringat zaman kanak-kanak dulu. Bila pulang ke kampung, Tok (panggilan untuk nenek) Fiza mesti akan buat kopi yang pekat dengan serbuk kopi masih terapung. Kalau nak minum perlu tapis sendiri. 

Baunya memang harum satu rumah tapi waktu kita masih kanak-kanak, mana suka minum kopi sebab waktu itu kita ingat kopi untuk orang-orang berusia. Sekarang bila dah berkeluarga, rasa nak minum kopi itu datang dengan sendiri dan Fiza mula menggemari kopi selepas bersalin anak pertama. 


Aik Cheong Coffee melancarkan trend minuman terbaharu IT’S Cup series dan BLACK series untuk rasa kopi hitam asli | Jadinya, zaman makin moden, teknologi makin canggih, kaedah penyediaan kopi juga turut berubah. Ada yang dah minum kopi bertahun-tahun lamanya dan ada yang terasa nak berubah rasa kerana jemu dengan rasa kopi yang sama? Aik Cheong Coffee ada jawapannya. Jom baca Aik Cheong coffee review nie.


Memperkenalkan New Series: IT’S Cup series oleh Aik Cheong Coffee

Aik Cheong Coffee selalu mempunyai konsep “Enjoying the great taste of coffee at home” dan dengan inisiatif mereka yang utuh dalam inovasi dan pengembangan produk, mereka berjaya melancarkan trend baru minuman segera 'Hot Cup' sejak Jun tahun lalu (2019) yang diberi nama “IT’S more than just”. Rangkaian produk baru ini telah mengumpulkan rekod penjualan lebih dari 1 juta cawan yang terjual dalam masa kurang dari satu tahun.


Keceriaan IT’S Coffee terpancar dengan warna cawan

Didatangkan dengan konsep dan ciri-ciri seperti packaging dalam bentuk cawan yang mudah dipegang, sememangnya senang untuk dibawa ke mana-mana. 

IT’S Coffee juga dengan konsep One cup serving dan minuman segera semudah 1-2-3 langkah. Grab n Go. Cawan kopi yang boleh dipersonalisasi mengikut citarasa sendiri dan ia memenuhi keperluan semua peringkat umur. Kadar gula dan topping juga boleh disesuaikan mengikut citarasa sendiri.

[It’s] more than just a drink, [It’s] more to surprises/joys/expectations (Because [It’s] different ingredients, you can choose to add or not add ingredients, this will increase the sense of participation between customer and Aik Cheong. 


Sambil bekerja boleh minum dan layan IT’S Coffee, barulah produktiviti dan mencapai prestasi meningkat dengan lebih baik. Tambah pula dengan formula yang baru diperbaiki sememangnya IT'S akan bersama Fiza setiap langkah dan ditambah ceria dengan cawan berwarna cerah dan menyegarkan.


Terdapat dalam 7 pilihan rasa IT’S Coffee yang terdiri daripada:

1. Long Black (Extra Shot) 


Dengan campuran Arabica Pure Roast & Ground dan Columbia Pure Roast & Ground, di dalam cawan juga disertakan dengan 2 paket Brown sugar sangat sesuai untuk diambil setelah penat bekerja sepanjang hari. 


2. Flat White (Extra Shot) 


Dalam cup kuning ini mengandungi Flat White Premix dan Freeze Dried Coffee, didatangkan bersama 2 paket Brown sugar. Sesuai diminum pada waktu pagi yang sibuk. Hanya dengan tambahkan air panas, ia sesuai diminum ketika perut kosong. 


3. Cappuccino (Choco Toppings) 


Cawan biru dengan Cappucino Premix dan Choco Granule dalam cawan biru sangat sesuai diminum pada waktu tea time. Sesuaikan tahap gula dan topping ikut citarasa sendiri dan Cappuccino Choco Toppings akan melengkapkan waktu tea time korang.


4. Matcha Latte (Nata De Coco)


Campuran Matcha Tea Premix dan Nata De Coco pastinya sangat unik. Cawan warna hijau dengan minuman bewarna hijau sememangnya menjadi antara kesukaan Fiza sendiri. Ditambah pula dengan Nata De Coco yang menambah kesegaran dalam cawan Matcha Latte. Sesuai untuk diminum pada waktu santai dan waktu malam.


5. Teh Tarik (Gula Melaka) 


Suka lepak mamak? Apa kata cuba Teh Tarik dengan gula melaka. Cawan jingga dengan Tea Premix dan Nata De Coco boleh diminum dengan santai di rumah. Kebaikan gula melaka mempunyai lebih banyak manfaat kesihatan daripada gula konvensional atau susu pekat manis yang ada dalam teh tarik. 


6. Chocolate (Mashmallow) 


Cawan pink pastinya kegemaran wanita. Kebetulan pula ia adalah minuman coklat yang sangat sedap dan menyegarkan. Antara minuman kegemaran Fiza juga.


7. White Coffee (eksklusif in 7-11)

Sumber : Facebook 7-Eleven Malaysia
White Coffee hanya boleh hanya boleh didapati di 7 Eleven. 




IT’S Granola jadikan sarapan pagi lebih berkhasiat

Selain minuman, Aik Cheong Coffee turut mengeluarkan bijirin Granola untuk mereka yang tidak sempat untuk bersarapan pagi. Kalau nak tahu granola merupakan sejenis makanan yang biasanya diperbuat daripada campuran gandum, buah-buahan kering, kacang. Sebahagian daripada campuran bahan-bahan granola akan dikukus dengan madu dan sedikit minyak untuk membuat ia rangup selepas dibakar. 


Hasil panggangan akan menghasilkan granola yang enak dan sihat. Granola juga boleh dibawa ke mana sahaja secara praktikal. Sekiranya korang perlukan makanan ringan yang mempunyai cukup tenaga tetapi sedap dan sihat, pilihlah IT’S Granola. Ia bukan sahaja dapat digunakan sebagai menu sarapan pagi yang sihat dan enak tetapi juga boleh menjadi makanan ringan yang enak dan sihat yang praktikal untuk dibawa ketika dalam perjalanan.


IT’S Granola boleh dimakan mengikut citarasa sendiri. Boleh dinikmati dengan yogurt atau susu. Boleh juga dimakan begitu sahaja atau dijadikan sebagai topping yang rangup. Menarik sungguh IT’S Granola nie. Ia juga:
  • Tinggi serat
  • Sumber protein
  • Bahan asli
  • Tanpa perisa tiruan
  • Tidak ada gula tambahan

IT'S GRANOLA terdiri daripada 2 pilihan iaitu IT'S GRANOLA BERRIES CUP 50G dan IT'S GRANOLA MIX FRUITS AND NUTS 50G 


1) IT'S GRANOLA BERRIES CUP 50G 



Ramuan terdiri daripada: 

Granola Sachet (40g): Rolled Oat, Oat Powder, Chia Seed, Honey, Coconut Sugar, Canola Oil 
Mixed Berries (10g): Cranberries, Blueberry, Mulberries, Goji Berries, Yogurt Bites
Hayat Simpan: 12 bulan


Penerangan Pembungkusan:
  • 1's Granola Sachet (40g) 
  • 1's Mixed Berries (10g) 
  • 1pc Spoon 



2) IT'S GRANOLA MIX FRUITS AND NUTS 50G 


Ramuan terdiri daripada: 
Granola Sachet (40g): Rolled Oat, Oat Powder, Chia Seed, Honey, Coconut Sugar, Canola Oil 
Mixed Fruits and Nuts (10g): Cranberries, Yogurt Bites, Pistachio, Cashew Nut, Pumpkin Seed
Hayat Simpan: 12 bulan

Penerangan Pembungkusan:
1's Granola Sachet (40g) 
1's Mixed Fruits and Nuts (10g) 
1pc Spoon 


Memperkenalkan New Series: BLACK series Coffee

Umumnya orang mempunyai persepsi pahit mengenai kopi hitam. Tetapi konsep Back To Basic adalah menyokong dan mengembalikan rasa kopi asal itu sendiri. 

Dengan inisiatif dan inovasi serta berdedikasi, Aik Cheong Coffee baru-baru ini turut melancarkan ‘BLACK’ mereka yang baru dikembangkan yang terdiri daripada empat (4) varian baru kopi Drip dan dua (2) varian baru Dip coffee. Dengan konsep 'BLACK TO BASIC', rangkaian produk baru ini bertujuan untuk memberi pengguna rasa Kopi Hitam secara semula jadi.


Dengan tag line 'Me Moment Now' rangkaian produk baru ini pastinya akan memberi kepada semua pencinta kopi untuk menikmati secawan kopi minuman dalam keselesaan zon peribadi mereka, dan merancang untuk memberi idea kepada semua pengguna tentang bagaimana secawan kopi 'Hitam' tulen dicipta. 

Itulah sebabnya ia dipanggil 'Black To Basic'. Siri kopi Drip & Dip mempunyai enam (6) varian baru, yang terdiri daripada Ethiopia Yirgracheffe, Colombia Medellin, Guatemala Huehuetenango, Nicaragua Jinotega, Cold Brew Ethiopia Yirgracheffe and Milk Brew Colombia & Brazil Santos.

Mereka yang meminati kopi dan tahu bagaimana merasakan kopi. Biji kopi asal direka untuk membolehkan pelanggan merasakan rasa asli biji kopi yang dihasilkan di pelbagai negara dan iklim.

Terdapat dalam 6 pilihan rasa yang terdiri daripada:

1. Black Drip Series - Guatemala Huehuetenago 

Black Drip Series - Guatemala Huehuetenago

2. Black Drip Series - Nicaragua Jinotega 

Black Drip Series - Nicaragua Jinotega

3. Black Drip Series - Ethiopia Yirgacheffe 

Black Drip Series - Ethiopia Yirgacheffe 


4. Black Drip Series - Colombia Medellin

Black Drip Series - Colombia Medellin


5. Black Dip Series - Cold Brew (EthiopiaYirgacheffe)


6. Black Dip Series - Milk Brew (70% Brazil Santos 30% Columbia) 


Cara brew Black Drip Series 

Dengan 4 langkah mudah iaitu Tear, Open, Hang dan Pour, peminat kopi boleh menikmati kopi dengan mudah dan traditional. Tak susah pun nak buat malah kita boleh bau aroma ground coffee sebaik sahaja air panas dituangkan ke dalam drip bag. 



Pasangkan Drip Bag di atas cawan, pastikan serbuk kopi sama rata


Basahkan serbuk kopi dengan 20 ml (92°C) air




Kenali jenama Aik Cheong 

Jenama kopi terkenal Malaysia Aik Cheong Coffee ditubuhkan pada tahun 1955 dan kini telah berusia 65 tahun. Bermula dengan permulaan yang sederhana pada tahun 1955 dan dengan menunujukkan reputasi cemerlang, kualiti unggul dan telah mencapai tahap produk yang luar biasa, kini menjadi kegemaran pelanggan. 


Bermula daripada produk minuman Kopi Hitam, Kopi Putih, Teh Susu (Teh Tarik), Hot Chocolate dan selalu menjadi minuman kegemaran orang tempatan. Dengan resipi rahsia yang telah digunakan selama bertahun-tahun dan falsafah jenama yang diwarisi oleh penggantinya selama 60 tahun ini dan dengan kegigihan mereka dalam memanfaatkan biji kopi paling tulen dalam penghasilannya. Produk Aik Cheong Coffee telah kian lebih popular di pasaran dan berjaya mendapat sokongan dari pengguna setia dan juga pelanggan baru.



Menu Kopi Aik Cheong Aik Cheong Coffee Series

Kopi O Series


Teh Tarik


Coffee Mix


White Coffee


Cafe Art


Oatmeal Cereal


Mr Tan Boon Heong, Duta jenama rasmi Aik Cheong Coffee


Tan Boon Heong, adalah pemain Badminton terkenal yang telah memenangi banyak gelaran antarabangsa termasuk Pingat Emas untuk beregu lelaki di Sukan Asia pada tahun 2006, serta kejuaraan lain seperti Terbuka Malaysia 2007, Kejuaraan All England, Terbuka Switzerland dan lain-lain. 

Kejayaannya yang besar dalam kejohanan antarabangsa, jurulatih beregu lelaki badminton negara ketika itu, Rexy Mainaky memuji pasangan ini seperti pasukan yang sedang meningkat dan bersinar terang seperti berlian, sehingga kini nama Diamond Pair / Team telah diberikan kepada mereka.



Selain daripada pencapaian di atas, Tan juga telah mencipta Guinness World Record with the fastest smash ever dicatatkan pada kelajuan 493 km / j pada tahun 2010. Pada tahun yang sama dan tahun berikutnya. 

Pasangan ini juga telah memenangi Terbuka Malaysia dan Naib Johan untuk All England Championship. Ini adalah pencapaian yang membanggakan oleh pasangan Malaysia. Keupayaannya yang luar biasa dan semangat juang yang gigih sesuai dengan falsafah perniagaan Aik Coffee.


Untuk mempromosikan jenama tersebut ke pasaran antarabangsa dan terus menyokong semangat positif Tan dan Aik Cheong Coffee, Aik Cheong Coffee telah mengundang jemputan kepada Tan untuk mewakili Aik Cheong Coffee sebagai duta jenama dengan tawaran jurucakap enam digit dan pelbagai kerjasama rasmi dengan duta jenama baru.


Moment bersama Aik Cheong IT’S Cup series Coffee and BLACK series Coffee







Official Online Selling Stores & Platforms

Aik Cheong Coffee sememangnya memahami permintaan peminat kopi. Harga berpatutan dan mampu milik  tanpa mengira pangkat dan status dapat menikmati kopi bertaraf 5 bintang ini. Ia juga mampu memenuhi keperluan semua peringkat umur.

IT’S Cup series boleh juga didapati di 7-Eleven, FamilyMart, myNEWS, Petronas, Caltex, Shell, AeonBig, Aeon, Giant dan The Store.

Untuk maklumat lanjut dan pembelian layari website https://www.aikcheong.com.my/ dan laman sosial di bawah: 


Aik Cheong Coffee’s Official Social Media Platforms:

#aikcheongcoffee益昌咖啡 #做_自己 #BeYourSelfAlways 

IT’S more than just 
#itsbyacc #itsmorethanjust #ITS #ItsCup #itstimetobelieve #Hoot9eeeee #InilahMasanya 

Black Series 
IG : blackbyacc 
#Blackbyacc #Blacktobasic #MeMomentNow #BlackDrip 

Post a Comment

13 Comments

  1. Menariknya kopi nie Fiza.. ada macam-macam pilihan lagi..

    ReplyDelete
  2. CR peminat tegar coffee. Nanti nak try.
    Yang ada granola tu nampak sedapppp.

    ReplyDelete
  3. Banyaknya air dia.. Suka tengok packaging dia.. Simple tapi warna warni.. Yang jenis cawann best. Yang kopi hitam unik.. Kene try ni

    ReplyDelete
  4. Sedapnya tengom kopi dia yg jenis mmg pun Aik Cheong coffee ni a biasa gak minum mg sedap

    ReplyDelete
  5. Peminat kopi memang suka ada kopi pelbagai rasa kan

    ReplyDelete
  6. Wah i like their coffee, so many selection to cater for everyone tastebud kan.

    ReplyDelete
  7. Banyaknya pilihan coffee. Teh tarik dengan coklat pun ada. Aishh kena cuba ni nanti.

    ReplyDelete
  8. Macam2 flavour ada. Cool betol cup series tu

    ReplyDelete
  9. Kak ana pun peminat kopi kena try gak ni Fiza

    ReplyDelete