Find us on Facebook

K-Drama Review : Goblin @ Guardian: The Lonely and Great God

Assalamualaikum. Drama korea yang mencetuskan kontroversi dan dikatakan mampu menyesatkan akidah orang Islam, Goblin atau Guardian: The Lonely and Great God. Selain itu, ada juga komen netizen bahawa heroin pula tidak berapa cantik. 

Bagi Fiza kalau sekadar untuk menonton tiada salahnya dan ia adalah sekadar hiburan dan bukan untuk kita mempercayainya. Bab heroin mungkin betul juga tidak berapa cantik kalau hendak dibandingkan dengan drama korea pecah tv (selalu pecah panggung) yang lain.

Goblin

Tajuk : Goblin, Guardian: The Lonely and Great God
Genre : Fantasy, Romance
Episod : 16
Rangkaian Siaran : tvN


Sinopsis

Pada zaman dahulu, Kim Shin (Gong Yoo) adalah seorang General perang yang tiada tandingannya dalam peperangan, tetapi Raja Muda (Kim Min-Jae)  cemburu dengan Kim Shin dan membunuhnya. Kim Shin menjadi Dokkaebi (Goblin), dan memiliki kehidupan yang abadi. Pada mulanya dia memikirkan bahawa dia diberkati, tetapi dia sedar bahawa dia adalah terkutuk.

Pada zaman sekarang pula, Kim Shin menunggu pengantin manusia selama 900 tahun untuk menamatkan kehidupan abadi. 

Pada suatu malam, dia telah menyelamatkan wanita hamil (Park Hee-Von) yang telah ditakdirkan untuk mati. Sementara itu, malaikat maut (Lee Dong-Wook) tidak dapat mencari wanita hamil yang mati tersebut. Wanita itu melahirkan seorang bayi perempuan bernama Ji Eun-Tak (kemudian dimainkan oleh Kim Go-Eun).  Ji Eun-Tak mampu untuk melihat hantu.

Pelakon Utama
Gong Yoo sebagai Kim Shin 
(Goblin)

Kim Go-eun sebagai Ji Eun-tak

Lee Dong-wook sebagai Wang Yeo,
(Grim reaper)

Yoo In-na sebagai Kim Sun (Sunny)

Yook Sung-jae sebagai Yoo Deok-hwa

Kalau ikutkan watak hero dengan heroin, Fiza tak berapa minat, tapi suka tengok Lee Dong-wook dan Yoo In-na. Sweet sangat dorang dua nie. Cerita yang best tapi jalan cerita memang sangat menyimpang dengan agama islam. Tapi terpulang pada kita janji tidak mempercayainya. 

Peminat korean drama, pastikan korang tidak terlepas untuk layan cerita best ini.
Wassalam.

Post a Comment

3 Comments

  1. tapi jalan cerita drama ni sangat best..tak terlalu cheesy story dia ..ost dia pun best !

    ReplyDelete
  2. best drama ni hehe..sejak terjebak ni sy da bole move on hehhee

    ReplyDelete
  3. Kecoh sebab bila hujan je diorang kaitkan dengan goblin ye 😊

    ReplyDelete