Find us on Facebook

6 PERKARA YANG BOLEH DILAKUKAN SEMASA CUTI SEKOLAH DI SELANGOR 2022!

Jom "Pusing Selangor Dulu!" Untuk Mengisi Cuti Sekolah dengan Mengunjungi 6 Tarikan Mesti Dilihat!

Menghabiskan lebih banyak masa bersama keluarga semasa cuti sekolah adalah yang terbaik boleh anda miliki. Semua perkara anda boleh lakukan pada hujung minggu dan semasa cuti sekolah di negeri Selangor yang indah ini. Tourism Selangor telah memilih enam aktiviti utama untuk cuti sekolah dan menyediakan percutian keluarga yang sesuai untuk cuti sekolah, dengan jadual perjalanan individu berdasarkan umur dan keutamaan. Tidak perlu mencari lebih lanjut jika anda sedang mencari tempat untuk membawa anak-anak anda ke tempat di mana mereka boleh aktif secara fizikal atau cabut plag daripada peranti elektronik mereka. Ini adalah enam aktiviti untuk dinikmati semasa cuti sekolah di Selangor pada tahun 2022!

1. Taman Tema Air di Selangor

a. Sunway Lagoon, Subang Jaya


Sunway Lagoon ialah destinasi sehenti yang menyeronokkan. Sunway Lagoon, dengan lebih 90 tarikan yang tersebar di kawasan seluas 88 ekar, menawarkan pengalaman taman tema terbaik di enam zon pengembaraan: Taman Air, Taman Hiburan, Taman Hidupan Liar, Taman Extreme, Taman Scream dan Nickelodeon Lost Lagoon, Taman Bertema Nickelodeon pertama di Asia. Anda boleh menghabiskan sepanjang hari di sini dengan mudah sebaik sahaja anda masuk! Sunway Lagoon beroperasi setiap hari kecuali hari Selasa dari 10.00 pagi - 6.00 petang. Untuk maklumat lanjut anda boleh melayari laman web rasmi mereka di https://sunwaylagoon.com.


b. Bangi Wonderland


Luangkan masa seharian dengan bersantai, berenang dan bermain di Bangi Wonderland, serta mencuba kesemua 14 tarikan dan gelongsor yang hebat. Sama ada anda ingin memacu adrenalin anda pada gelongsor air berkelajuan tinggi atau sekadar ingin tempat berehat bersama keluarga, taman tema air mereka dianggap sebagai pusat yang menyeronokkan untuk semua peringkat umur. Jangan lupa untuk menaiki gelongsor air terpanjang berwarna-warni di taman tema air mereka, Insane Racer, yang merupakan gelongsor mesra kanak-kanak. Bangi Wonderland beroperasi setiap hari kecuali Selasa dari 11.00 pagi - 6.00 petang manakala pada hujung minggu ia beroperasi dari 10.00 pagi - 6.00 petang. Layari laman web mereka untuk maklumat lanjut di https://www.bangiwonderland.com.my.


c. Wet World Shah Alam


Taman Air Wet World Shah Alam, Selangor menjanjikan keseronokan dan merupakan taman tema air yang berbaloi dengan wang dan berorientasikan keluarga. Acara berkumpulan, karnival, parti, hari keluarga, perkelahan sekolah, acara korporat dan aktiviti mengumpul dana semuanya sesuai untuk taman tema air ini. Perjalanan Monsoon Buster, gelongsor air sepanjang 225 meter yang mendorong penunggang naik, menjadi tarikan utama. Wet World Shah Alam beroperasi setiap hari kecuali hari Rabu dari 10.00 pagi - 6.00 petang. Layari laman web mereka untuk maklumat lanjut di https://wetworld.my/shah-alam/.


d. WaterWorld i-City, Shah Alam


WaterWorld ialah taman air i-City, ia melengkapkan City of Digital Lights sebagai destinasi pelancongan malam dengan membenarkan tetamu menikmati i-City pada waktu siang. WaterWorld, dengan pelbagai jenis tunggangan airnya, memberikan keseronokan akuatik berjam-jam untuk seisi keluarga. Jakuzi Gergasi, Lingkaran dan Slaid Pelangi. WaterWorld i-City mula dibuka pada pukul 11.00 pagi - 6.00 petang manakala pada hujung minggu dibuka pada pukul 10.00 pagi - 6.00 petang dan ditutup setiap hari Selasa. Layari laman web mereka untuk maklumat lanjut di https://iticket.i- city.my/products/2022-02-waterworld.


e. Riverine Splash Water Theme Park @ Amverton Cove, Kuala Langat


Resort ini mempunyai Taman Tema Riverine Splash Water bertemakan suku kaum. Terdapat lebih 12 tarikan dan gelongsor untuk anda cuba, termasuk Anaconda Tube Slide, Rimba River, Survival Park dan juga Kiddie Beats yang dikhaskan untuk kanak- kanak. Taman Tema Riverine Splash Water ditutup setiap hari Selasa dan dibuka dari jam 10.00 pagi hingga 6.00 petang. Kemasukan untuk dewasa ialah RM58 manakala untuk kanak-kanak RM38 untuk tiket sepanjang hari. Untuk maklumat lanjut, anda boleh melayari laman web rasmi mereka di https://www.amvertoncove.com/theme-park/.



2. Taman Tema Luar & Dalam di Selangor


a. KidZania Malaysia, Damansara


Selamat datang ke KidZania Kuala Lumpur (Mutiara Damansara), di mana kanak-kanak boleh hidup berdikari dan lebih memahami dunia orang dewasa dengan menjadi orang dewasa sendiri. Pusat pembelajaran bertema keluarga tertutup di mana kanak-kanak boleh mengalami kehidupan dewasa dalam model bandar. Terdapat pelbagai latihan main peranan yang direka khusus untuk membantu perkembangan fizikal dan intelek. KidZania dibuka setiap hari kecuali pada hari Selasa dari 10.00 pagi - 6.00 petang. Untuk maklumat lanjut, anda boleh melayari laman web rasmi mereka di https://www.kidzania.com.my.


b. i-City Theme Park, Shah Alam


City of Lights, i-City, mempesonakan pemandangan malam dengan lampu LED yang mengagumkan. Pada waktu siang, anda boleh melawat muzium lilin interaktif pertama di Malaysia, Red Carpet 2. Untuk menambah keseronokan, anda mungkin menikmati musim sejuk yang sejuk di bawah 8 darjah Celsius di SnowWalk, kawasan permainan musim sejuk. Keluarga yang mencari keseronokan pengalaman yang tidak berkesudahan, akan dapat menikmati semua tunggangan dan aktiviti yang menarik di Taman Tema i-City Leisure. Untuk maklumat lanjut mengenai Taman Tema i-City, anda boleh melayari laman web rasmi mereka di https://www.i-city.my/themepark/.


c. ESCAPE Challenge Adventure Park, Petaling Jaya


ESCAPE Petaling Jaya is the modern-day solution to the problem of underdeveloped ESCAPE Petaling Jaya adalah penyelesaian moden kepada masalah kemahiran hidup yang kurang berkembang di kalangan kita yang disebabkan oleh kekurangan bermain. ESCAPE PJ mengubah tunggangan dan permainan yang menggembirakan daripada alam semula jadi kepada suasana moden di Paradigm Mall di Petaling Jaya. Tunggangan dan permainan di ESCAPE PJ menunjukkan bahawa tiada had umur untuk berseronok, kerana ia telah direka untuk pelbagai kumpulan umur, bakat dan tahap tenaga. ESCAPE Petaling Jaya ditutup setiap hari Isnin dan waktu operasi adalah dari 10.00 pagi - 8.00 malam. Layari laman web rasmi mereka untuk maklumat lanjut di https://www.escape.my/pj.


d. Discovery Park at Gamuda Cove, Kuala Langat


Komponen hiburan Gamuda Cove yang baru dibuka ialah Discovery Park. Ia adalah sebuah taman hiburan yang menampilkan pelbagai tarikan, dari tarikan pertama di Malaysia hinggalah aktiviti memacu adrenalin. Discovery Park di Gamuda Cove bersedia untuk menawarkan pengalaman yang menarik dan unik di seluruh dua zon rekreasi - Adventure Park dan Hangout Village. Satu taman, banyak pengembaraan. Discovery Park beroperasi setiap hari dari 12.00 tengahari - 8.00 malam pada hari bekerja manakala 10.00 pagi - 8.00 malam semasa cuti dan tutup setiap hari Selasa. Untuk maklumat lanjut mengenai Discovery Park, anda boleh melayari laman web rasmi mereka di https://www.discoverypark.com.my.


e. District 21, Sepang


Luangkan hari yang memacu adrenalin di District 21 bersama rakan dan keluarga anda, mengalami reka bentuk dunia pasca-apokaliptik masa depannya. Terokai kesemua lapan aktiviti pengembaraan yang terkandung di dalamnya, termasuk memanjat, meluncur, menunggang, melompat, jatuh bebas dan terbang. Dengan tiket berbilang penyertaan ini, anda boleh bermain dan berhenti pada bila-bila masa yang anda pilih. Daerah 21 dibuka setiap hari dari 12.00 tengahari - 8.00 malam pada hari bekerja dan 10.00 pagi - 8.00 malam pada hujung minggu. Layari facebook rasmi mereka untuk maklumat lanjut mengenai harga tiket di https://www.facebook.com/district21park/.


f. RollerWa, 1 Utama Petaling Jaya


RollerWa ialah gelanggang luncur dan gelanggang dalaman pertama di Malaysia, terletak di pusat beli-belah 1 Utama. Sesi 2 jam termasuk menyewa gelanggang luncur, kasut roda dan peralatan keselamatan berharga RM38 untuk dewasa dan RM28 untuk kanak-kanak di bawah umur 18 tahun. Kos sewa 1 hari ialah RM68 untuk dewasa dan RM58 untuk bawah 18 tahun. Terdapat juga tenaga pengajar yang bertugas yang akan memberi bimbingan dan tunjuk ajar kepada anda; adalah disyorkan supaya anda memakai peralatan keselamatan yang lengkap. Selain itu, RollerWa ialah lokasi tempat Instagrammable, kerana mereka telah menyediakan 2 Photo Booth untuk mengambil gambar bersama keluarga dan rakan dengan pencahayaan neon yang menakjubkan. Lawati laman web rasmi mereka untuk maklumat lanjut http://www.rollerwa.com.


3. Aktiviti Sukan & Rekreasi

a. Skytrex Adventure Sg Congkak, Hulu Langat


Skytrex Adventure Sg Congkak ialah 'Taman Flying Fox Pertama di Malaysia oleh Skytrex,' dengan lebih banyak ciri Flying Fox dan trek yang lebih panjang daripada mana-mana cawangan lain, serta pemandangan yang tenang, subur, indah Congkak Park & Resort dan Sg Congkak, yang aliran terus di bawah laluan aktiviti litar. Skytrex Adventure ialah pengalaman pertama dari pokok-ke-pokok'sky-trekking' di Malaysia, di mana anda boleh melayang, berayun, meluncur dan berjuntai di atas banyak halangan udara yang tergantung di atas Hutan Hujan Malaysia tropika yang subur. Untuk maklumat lanjut tentang penetapan harga anda boleh melayari laman web rasmi mereka di https://www.skytrex-adventure.org/sg-congkak-pricing.


b. JumpStreet Asia, Petaling Jaya


Jump Street Trampolline Park ialah taman permainan bandar yang dikhaskan untuk melompat, melantun, berguling dan sebarang aktiviti anti-graviti yang lain. Hampir seratus trampolin disambungkan ke dalam gelanggang besar, termasuk gelung bola keranjang yang unik, gelanggang bola mengelak trampolin, lubang buih untuk melompat masuk dan beg udara gergasi untuk mendarat dengan selamat.

Jump Street Asia ialah taman permainan yang menyeronokkan untuk semua orang, sama ada anda baru mengenali trampolin atau atlet yang berpengalaman. Anak-anak kecil pun ada kawasan lompat khas tersendiri yang terbuka kepada golongan muda seawal 3 tahun. Untuk harga anda boleh layari laman web rasmi mereka untuk maklumat lanjut https://jumpstreetasia.com.


c. Camp5, 1 Utama, Petaling Jaya


Camp5, 1 Utama ialah pusat pendakian yang menyediakan arahan untuk semua kebolehan, pemandangan bandar, dan batu besar. Ia adalah rumah kepada dinding dalaman tertinggi di Malaysia, menjadikannya destinasi popular untuk pendaki tali atas dan pendaki. Anda boleh mencuba mendaki dengan sesi ujian pengalaman 1 jam sahaja mereka, yang direka untuk membolehkan anda merasai faedah mendaki sebelum melakukan aktiviti sepenuhnya. Mendaki membolehkan anda menetapkan matlamat anda sendiri dan maju dengan kelajuan anda sendiri. Layari laman web rasmi Camp5, 1 Utama untuk maklumat lanjut dan harga di https://www.camp5.com/1utama/.


d. Morac Go Kart Track, 1 Utama, Petaling Jaya


Trek Morac Go Kart ialah padang 420 meter yang direka supaya semua orang boleh menikmati karting tanpa teragak-agak. Morac Go Kart Track ialah trek kart yang menyeronokkan untuk seisi keluarga. Semua orang boleh menikmati masa yang selamat dan menyeronokkan memandu Sodikarts serba baharu mengelilingi litar. Trek Morac Go Kart sesuai untuk seisi keluarga, termasuk kanak-kanak seawal usia tujuh tahun (Mereka yang melebihi had ketinggian mereka). Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai pakej dan harga yang ditawarkan oleh Morac Go Kart Track, 1 Main dengan melayari laman web mereka https://morac1utama.com.


e. FlowRider, 1 Utama


Anda kini boleh meluncur dengan kemudahan simulator menunggang sungai di 1 Utama. FlowRider ialah sukan papan hibrid yang menggabungkan teknik skating, papan salji, papan selaju, wakeboarding dan papan ski. Alami ombak yang tidak berkesudahan dengan bantuan pengajar yang cekap, sama ada anda seorang pelayar pemula atau peluncur yang mahir. Penunggang boleh meluncur ke atas dan ke bawah, melakukan aksi, dan berputar pada bentuk seperti gelombang yang terhasil. Untuk harga dan pakej anda boleh layari laman web rasmi mereka untuk maklumat lanjut https://flowrider1utama.com.my/Package.


f. WINDLAB Indoor Skydiving, 1 Utama


WINDLAB Indoor Skydiving ialah rekreasi terjun udara luar sejauh 14,000 kaki. Ia adalah tunggangan mendebarkan dan sukan paling popular di Asia. Sesiapa yang pernah ingin terbang boleh datang ke WINDLAB Indoor Skydiving dan merasai sensasi penerbangan. Terowong angin bulat berpanel semua kaca menyediakan kusyen udara dalam ruang penerbangan tinggi berdiameter 12 kaki 32 kaki, di mana penerbang masuk dan menjadi bawaan udara, semuanya dalam genggaman pengajar yang mahir. Pangkalan ruang adalah lantai trampolin yang diperbuat daripada keluli tahan karat berkualiti pesawat, dan dengan kelajuan angin sehingga 250 km/j. Untuk maklumat mengenai pakej dan harga mereka boleh layari laman web rasmi mereka di https://www.windlab.my.


4. Eco Nature Attractions in Selangor


a. National Botanical Garden Shah Alam


Taman Botani Negara Shah Alam ialah salah satu destinasi eko/agropelancongan terbaik di Selangor dan Malaysia, menawarkan pelbagai taman dengan tarikan untuk pencinta alam semula jadi dan pencari keseronokan. Amalan agraria tradisional Malaysia digambarkan di taman botani dalam suasana semula jadi yang indah. Taman botani merangkumi pelbagai taman dan taman bunga. Cara terbaik untuk merasai taman ini adalah dengan menyewa basikal atau berjalan kaki jauh untuk meneroka keindahan alam semula jadinya. Untuk maklumat lanjut mengenai waktu operasi Taman Botani Negara Shah Alam anda boleh melayari laman web rasmi mereka di http://tbnsa.gov.my/en/waktu-operasi.


b. Forest Research Institute of Malaysia (FRIM)


Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) adalah tempat yang wajib dikunjungi oleh semua pencinta alam. Ia terletak di pinggir bandar Petaling Jaya. Terokai banyak denai alam semula jadi dan pelajari tentang flora dan fauna tempatan. Ingatlah untuk singgah di meja maklumat untuk taklimat dan ambil beberapa risalah tumbuhan sebelum menerokai kawasan sekitar. Skywalk yang dibina di Taman Botanical Kepong adalah sepanjang 250 meter dan menjulang 50 meter di atas lantai hutan, memberikan pemandangan Lembah Klang yang menakjubkan. Untuk maklumat lanjut mengenai FRIM anda boleh melayari laman web rasmi mereka di https://www.frim.gov.my.


c. Paya Indah Discovery Wetlands, Kuala Langat


Kehijauan yang subur seluas 1,111 ekar dan tasik besar yang membentuk Discovery Wetlands adalah tempat perlindungan semula jadi di mana haiwan telah membina rumah mereka. Taman tanah lembap terbesar di Lembah Klang akan menjadi rumah kepada aktiviti luar yang baharu dan menarik. Ia lebih daripada mencukupi untuk semua orang, sama ada untuk percutian hujung minggu yang cepat atau hari keluarga yang menyeronokkan! Salah satu cara terbaik untuk mempelajari dan mengalami kepelbagaian biologi Malaysia adalah dengan melawat Paya Indah Discovery Wetlands. Layari laman web rasmi Paya Indah Discovery Wetlands untuk maklumat lanjut di https://www.discoverypark.com.my/acitivities/paya- indah-discovery-wetlands-centre/.


d. Kelip - Kelip (Fireflies Park) Kampung Kuantan, Kuala Selangor


Kelip-kelip amat dikenali di Kampung Kuantan Selangor. Banyak sarang kelip-kelip hanya boleh didapati di sini. Tambahan pula, kelip-kelip merupakan sejenis serangga yang tergolong dalam keluarga kumbang. Spesies 'Pteroptyx tener' adalah yang paling biasa di Kampung Kuantan. Ciri yang membezakan kelip-kelip adalah ekornya, yang menghasilkan kelipan cahaya. Apa yang membezakan kelip-kelip daripada serangga lain ialah serangga berkelip tiga cahaya secara serentak setiap saat. Kampung Kuantan adalah sebuah kampung kecil dan terletak kira-kira 9km dari Kuala Selangor. Taman Kelip-kelip Kampung Kuantan dibuka setiap hari dari jam 7.30 malam - 10.30 malam.


e. Sekinchan Paddy Field, Sabak Bernam


Sekinchan terkenal dengan hasil padi yang cemerlang dan amalan pertanian berjentera. Terdapat banyak industri kilang padi di Sekinchan, salah satunya ialah PLS Marketing (M) Sdn Bhd, yang dibuka untuk pengunjung. Di dalam loji itu, terdapat pasar beras dan Galeri Padi. Terdapat aktiviti memancing belut yang menarik dengan sawah padi yang luas merangkumi hampir seluruh kawasan Sekinchan. Apabila sawah padi dituai, paras air menurun, menjadikan ini masa yang sesuai untuk memancing belut. Semasa musim menuai padi, memancing belut menjadi hobi yang popular di kalangan penduduk Sekinchan.


f. Kuala Selangor Nature Park


Taman Alam Kuala Selangor (Taman Alam Kuala Selangor) adalah syurga untuk pelbagai jenis flora dan hidupan liar. Terdapat Hutan Hujan Tropika seluas 201 hektar dan selebihnya adalah Hutan Paya di kawasan seluas 296 hektar, yang dibahagikan kepada dua wilayah utama. Sebagai sebahagian daripada muara Sungai Selangor, taman ini adalah rumah kepada pelbagai spesies burung besar, termasuk bangau susu dan bangau, serta primata, termasuk monyet daun perak dan kera ekor panjang. Terdapat juga lebih 150 spesies burung di kawasan, dengan dianggarkan 100,000 burung meranduk daripada 30 spesies berbeza melalui penghijrahan tahunan mereka. Memerhati burung adalah salah satu aktiviti yang lebih menarik di Taman Alam Kuala Selangor.


5. Waterfalls & River Activities in Selangor

a. Waterfalls @ Kanching Eco Forest Park


Taman Hutan Eko Kanching terkenal dengan air terjun terbanyak di Selangor, dengan tujuh tingkat. Sesetengah air terjun adalah kecil tetapi kuat, manakala yang lain adalah halus dan anggun, jatuh, dan melata dengan mulia. Pengunjung akan disambut dengan kehijauan semula jadi dengan rumput yang indah dan sungai yang tenang ditutup dengan batu di mana kanak-kanak dan orang dewasa boleh berenang. Tempat ini sesuai untuk berkelah kerana ia mempunyai gazebo, bangku batu dan jambatan merentasi anak sungai. Air terjun pertama dicapai melalui anak tangga simen. Untuk maklumat lanjut anda boleh menghubungi Tourism Selangor di talian 03-5513 2000.


b. Sungai Congkak Park & Resort


Sungai Congkak ialah hutan rekreasi yang terkenal di daerah Hulu Langat Selangor. Berkhemah, berkelah, BBQ, dan mandi-manda di air sejuk jernih kolam sungai semula jadi dan jeram di bawah pokok hutan hujan tropika yang tinggi adalah antara aktiviti dan kemudahan yang terdapat di sini. Walaupun tiada air terjun di Hutan Lipur Sungai Congkak, kolam sungainya luas dan cetek di tempat tertentu, menjadikannya sesuai untuk berenang atau berenang. Penginapan bermalam juga disediakan di chalet. Untuk maklumat lanjut anda boleh menghubungi Tourism Selangor di talian 03-5513 2000.


c. Sungai Chiling, Kuala Kubu Bharu


Sungai Chiling terletak 3 kilometer dari Kuala Kubu Bharu. Air Terjun Chiling, seperti Air Terjun Gabai, terletak di dalam Taman Warisan Negeri Selangor. Pendakian hutan yang menyeronokkan membawa tetamu melalui sungai dan sungai, melepasi spesies unik seperti orkid liar dan buluh, sebelum tiba di air terjun setinggi 80 meter yang istimewa yang menghadap ke lagun yang tenang. Air terjun dan sungai juga merupakan rumah kepada Santuari Ikan Mahseer, yang diawasi oleh Jabatan Perikanan dan Perhutanan Selangor. Kini, kawasan itu telah menjadi habitat penting dan tempat pembiakan semula jadi bagi ikan-ikan yang berhijrah dari hulu sungai ke kawasan air terjun utama.


d. Sungai Tekala


Sungai Tekala terletak berhampiran Empangan Semenyih di wilayah Hulu Langat. Ia adalah sebahagian daripada Hutan Simpan Sungai Lalang, yang merupakan sebahagian daripada Hutan Taman Negeri, atau Taman Warisan Negeri Selangor. Hutan dipterokarpa tanah pamah yang masih belum tercemar ini merupakan tempat yang popular bagi penduduk tempatan untuk berkelah di tepi sungai yang cantik dan berenang di dalam airnya yang jernih, serta bersiar-siar melalui hutan hujan semula jadi. Taman ini menyediakan kemudahan terhad, seperti pondok rehat yang diletakkan berhampiran anak tangga menuju ke air terjun. Melihat air terjun yang mengalir dan mendaki di satu denai taman adalah antara aktiviti dan kemudahan yang terdapat di sini.


e. Sungai Pertak


Sungai Sungai Pertak mengalir melalui masyarakat Orang Asli dan masuk ke Empangan Sungai Selangor. Hujung minggu dan destinasi memancing dan perkhemahan kegemaran untuk pelawat dari Kuala Lumpur, peminat 4WD dan penunggang motosikal turut menyusuri beberapa laluan yang merentangi sungai ini. 

Sungai mengalir melalui kolam yang dalam dengan air terjun kecil dalam selang waktu, dengan segmen utama berhampiran penempatan. Sungai ini juga berfungsi sebagai titik permulaan untuk pendaki ke Bukit Kutu, sebuah stesen bukit kolonial terbiar yang terletak di puncak gunung setinggi 1000 meter. Tapak pelancongan tepi sungai ini boleh dicapai dengan mengambil jalan utama ke Kampung Pertak dan kemudiannya mengikut jalan tanah sehingga ke penghujung.



6. Zoo / Mini Zoo / Petting Zoo

a. Zoo Negara


Zoo Negara ialah zoo terbesar di Malaysia, seluas 44 hektar (110 ekar) di Ulu Klang, Daerah Gombak, Selangor. Zoo Negara menempatkan kira-kira 5,137 spesimen yang mewakili 476 spesies mamalia, burung, amfibia, reptilia dan ikan yang berbeza. Terdapat banyak paparan untuk dinikmati, yang terletak di sekeliling tasik yang ideal dengan bangau berkeliaran percuma, burung pelikan, burung kuntul, ibis dan angsa di dalam persekitaran berlandskap yang indah yang dihuni oleh pokok-pokok matang. Jangan lupa tentang sesi Memberi Makan Haiwan. Waktu operasi Zoo Negara adalah setiap hari dari 9.00 pagi - 5.00 petang.


b. Farm In The City, Seri Kembangan


A Nature and Animals Farm In The City (FITC) ialah konsep yang menggabungkan unsur hidupan liar dan alam semula jadi dalam persekitaran seperti taman pemuliharaan. FITC berhasrat untuk menjadi hab pelancongan di negeri ini dengan memberikan pandangan yang mengajar dan menarik tentang gaya hidup dan pemandangan bandar, ladang dan dusun buah-buahan di Malaysia, lengkap dengan tumbuh-tumbuhan dan fauna semula jadi. 

FITC menggalakkan pelawat untuk melibatkan diri dengan haiwan dan hidupan tumbuhan dalam suasana yang santai namun asli. FITC juga meletakkan nilai tinggi dalam mendidik pelancong tentang pelbagai aspek kehidupan ladang dan haiwan serta pemuliharaan dan pemeliharaan hidupan liar. Waktu hari bekerja adalah dari 10.00 pagi - 6.00 petang, manakala waktu hujung minggu adalah dari 9.30 pagi - 6.00 petang dan ditutup setiap hari Selasa.


c. G2G Animal Garden, MAEPS Serdang


G2G Animal Farm terletak di Taman Ekspo Agro Malaysia di Serdang (MAEPS). G2G Animal Garden ialah zoo haiwan kesayangan yang sangat baik untuk peminat haiwan, keluarga dan sesiapa sahaja yang ingin melibatkan diri dengan haiwan. Lawati zoo haiwan peliharaan G2G Animal Garden bersama keluarga anda. Memberi makan dan membelai haiwan membolehkan anda menjadi lebih dekat dengan alam semula jadi dan haiwan. Antara stesen haiwan tersebut ialah Rumah Kucing, Sangkar Burung, Rumah Terapi Haiwan, Taman Arnab, Rumah Reptilia, Rumah Merpati, Taman Kura- kura, dan Haiwan Peliharaan Kampung. Waktu hari bekerja ialah 10 pagi hingga 6 petang, manakala hujung minggu dan cuti umum ialah 9.30 pagi hingga 6 petang.


d. Sunway Lagoon Wildlife Park


Wildlife Park @ Sunway Lagoon ialah zoo interaktif dan pendidikan dengan burung, reptilia dan mamalia yang luar biasa, kecil dan mesra. Idea interaktif zoo ini membolehkan pengunjung bukan sahaja memerhati dan belajar tentang haiwan, tetapi juga untuk mendekati dengan haiwan dengan menyentuh mereka. Tarikan zoo interaktif sepenuhnya menawarkan pelbagai aktiviti pendidikan dan menarik untuk seisi keluarga, daripada perjalanan pembelajaran melalui Pertemuan Hidupan Liar haiwan yang unik sehinggalah dihiburkan oleh haiwan berbakat di Teater Hidupan Liar dan memberi makan kepada haiwan di Pet Village.


e. Aviary 'N' Bunny Park @ National Botanical Garden Shah Alam


Aviary & Bunny Park Taman Botani Negara Shah Alam ialah zoo kecil untuk kanak- kanak. Pendidikan Haiwan Kesayangan (Pets Education) juga disediakan untuk anak- anak muda belajar tentang zoo membelai dan kasih sayang haiwan. Kanak-kanak akan memulihara dan menghargai sifat haiwan peliharaan. Aviary & Bunny Park dibuka setiap hari dari 8.00 pagi - 5.00 petang dan layari laman web rasmi mereka untuk maklumat lanjut https://aviary-bunny-park-tbnsa.business.site.

Selain tempat-tempat di atas yang menyeronokkan dan unik untuk dilawati oleh pelancong di Negeri Selangor, terdapat banyak lagi tempat menarik di Selangor yang patut anda lawati terutamanya pada musim cuti sekolah pada tahun 2022. Disebabkan negeri Selangor popular, akan datang, dan destinasi pelancongan teratas di Malaysia, ia akan menjadikan perjalanan anda tidak dapat dilupakan dan unik. So, apa tunggu lagi cuti sekolah ni? Jom "Pusing Selangor Dulu!".

Anda boleh log masuk ke laman web rasmi Tourism Selangor, www.selangor.travel untuk inspirasi perjalanan anda ke Selangor, atau ikuti akaun media sosial rasmi Tourism Selangor; Instagram, Facebook, Twitter, TikTok, dan saluran YouTube Tourism Selangor. #PusingSelangorDulu!

Ditulis oleh: Syed Haziq Iqbal Bin Wan Kassim
Editorial oleh: Ahmad Nazri Tashriq Bin Rahmat

Post a Comment

1 Comments

  1. semua pun best-best. cuma hati-hati lah musim hujan ni. selamat bercuti!

    ReplyDelete